THE AMAZING SPIDER-MAN

26. října 2012 v 13:28 | eddiecomics |  RECENZE
THE AMAZING SPIDER-MAN - pozdní recenze

PAVOUK JE ZPÁTKY!
Uplynulo sotva pět let od třetího (ne zrovna dobrého) dílu Spider-mana pod taktovkou Sama Raimiho a už tu máme Petera Parkera v rebootované verzi. Vypadá jinak, je jinak natočený, má lepší digitální efekty a nechodí s Mary Jane! Peter je ve škole za troubu (rozhodně ale ne takového, jakým byl ve filmu Tobey Maguire), fotí, žije s tetičkou a strýčkem, kousne ho pavouk, získá schopnosti. Je to něčím jiné, něčím lepší, něčím horší, ale v jádru nesmíme čekat velké změny. Jiný úhel pohledu však rozhodně ano!

ZLÝ PŘÍTEL
O jednorukém doktoru Connorsovi alias Lizardovi, kterého si vystřihl Rhys Ifans, jsme psali článek v březnu, takže nebudeme postavu zbytečně pitvat. Splňuje všechny charakteristické rysy spider-manovských záporáků. K Parkerovi je přátelský, rozumí si s ním (stejně jako Dr. Octopus či Norman Osborn) a později by mu nejraději srazil vaz. Osud tomu totiž chce a za Peterova vlastního geniálního přičinění se stane Connorsovi "klasická nehoda". Chvíli to vypadá, že pokus s dorůstáním končetin funguje, ale známe to! Doktor nabývá díky séru nejen svoji ztracenou ruku, ale i menší změnu fyzické podoby. Mění se v obřího plaza!

HERECKÁ PARTA
Režisér Marc Webb (500 dní se Summer) si vybral do hlavní role Andrew Garfielda, kterého si můžeme pamatovat například z Fincherova Social Network. Jako Peter Parker není vyloženě špatný, ale rozhodně by se dalo říct, že je spíš podivín než sympaťák. Občas mu zkrátka nelze věřit dialogové scény, ale sem tam mu to zase žerete i s navyjákem. Především se hodí do těch komičtějších scén, kterých naštěstí není úplně málo. Každopádně se sympatickou Emmou Stone v roli Gwen Stacy (v Raimiho Spider-manovi 3 jí hrála zrzka Bryce Dallas Howard) tvoří docela příjemnou dvojici, na kterou se dobře dívá. Kvalitní a spolehlivé pozadí drží sympatický casting vedlejších postav. Ať už Denis Leary jako Gwenin otec, nebo Martin Sheen a Sally Field v rolích strýce a tetičky.

AKCE, DRAMA, HUMOR A ROMANTIKA
Webbův Spider-Man vsadil hodně na pocity, přátelství a důvěru. Snaží se nám vykreslit vztahy postav, jejich charaktery i jejich problémy. Nedá se však říct, že by to děj zbytečně zpomalovalo, naopak to vypadá, že si je režisér pořád spíš jistý v obyčejných situacích, než v těch akčních a comicsových. Akce je sice poměrně dost, ale za chvíli působí jednotvárně, někdy až nudně. Vše je příšerně předvídatelné, scéna s jeřábníky dokonce docela směšná. Za to komediální momenty dokázal Webb vypíchnout výborně a diváka vždycky na chvíli proberou. A když ještě vezmeme v úvahu, že je to jeho první akce a první comicsová zkušenost, lze mu částečně některé prohřešky odpustit.

NO FATHER. NO MATHER. NO UNCLE. YOU´RE ALL ALONE!
Pavouk je zpátky! Jestli bohužel nebo bohudík, záleží na divákovi. Je zpátky se vším, co známe, přidává něco nového a podle comicsu mění alespoň něco (vystřelování pavučiny). Pokud máte zájem to s ním znovu zkusit, rozhodně od něj nelze odrazovat. Nečekejte však, že by vyrazil dech zvraty a úplně jiným pohledem na postavu. Je trošku dospělejší, méně barevný a možná o něco méně zábavný než Raimiho první dva díly. Myslím ale, že Spider-Man 2 z roku 2004 zůstává zatím nejlepším filmovým Spideym. A Tobey byl prostě o něco zábavnější ňouma (i když občas dělal hrozné obličeje!).

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.