THE AVENGERS - recenze

14. května 2012 v 10:40 | Robert Vrba |  RECENZE
PARTA HIC
Pět let nám Marvel sunul do kin jednoho legendárního hrdinu po druhém a divák si tak mohl udělat komerční, zábavný rychlokurz o jejich historii. Poznal neodolatelně zábavného egoistu Iron-Mana alias Tonyho Starka i klasicky hrdinského správňáka Kapitána Ameriku. Někomu se nemusel líbit božský Thor a naopak vyčkával na nového Hulka či se radoval kdykoli, když se do filmu vkradl Nick Fury s páskou přes oko a vysvětloval, jak to celé běží a funguje. Zkrátka studia si připravila více než dobře půdu pro jejich blockbusterovou týmovku. Napínala nás potitulkovými sekvencemi, prolínala jeden comicsový svět s druhým, aby nám marvelácký prostor konečně připadal jako celek. A povedlo se! Jejich cesta nebyla marná a tahle parta dokáže pohromadě skutečně fungovat!

LOKI CHCE PODMANIT SVĚT
Zápletka je prostá a člověk by ji snad ani nechtěl složitější. Loki (Thorův zlý bratr) se dostává na Zemi, aby si podmanil lidstvo a připravil všechny obyvatele o svobodu. Nejde do toho samozřejmě sám a za zády má spolčenou vesmírnou obludnou armádu. Nick Fury musí jako odpověď obvolat pár známých a šikovně využít těch nejdrsnějších ze všech - našich známých hrdinů, aby Lokiho zastavili a poslali galaktické hnusáky zpátky do černoty galaxií. A tak se musí spřátelit polobůh, rozmražený patriot, schizofrenický drtič i egoistický miliardář, aby dělali co umějí, bortili, zachraňovali a stihli u toho i pořádně hláškovat. Všěho se nám naštěstí dostane vrchovatě.

NEZKUŠENÝ REJŽA JDE DO BOJE
Pro Josse Whedona jde o první pořádný režíjní počin. Pomáhal sice Branaghovi na filmovém Thorovi a stál za několika televizními projekty nebo za filmem Serenity, ale obavy byly určitě na místě. Zapálený comicsový fanda se do toho však pustil s vervou a zvládl ukočírovat tak obrovský projekt, jakým Avengers bez pochyby jsou. Vytáhl se nejen šikovným přecházením z postavy na postavu, které bylo prostě nevyhnutelné, ale i výbornou a přehlednou akci, která dělá veliké spoustě zkušenějších tvůrců problémy. Jako plus si také může připsat, že udělal film chápatelný i pro ty, kteří ani jednoho z hrdinů předtím vůbec neznali - a to je co říct! The Avengers jsou šlapajícím, zábavným a uhánějícím blockbusterem, který sice nenutí jakkoli zapojit vaše mozkové závity, ale stoprocentně naplňují představu, jak má taková efektní popcornovka v pozitivním případě vypadat.

DOST MÍSTA PRO KAŽDÉHO
Čekat, že přece musí mít někdo z hereckého osazenstva hlavní slovo by byla chyba. Tady není hlavní postavou žádný jednotlivec - hlavní postavou jsou přece všichni! Každý zvlášť dostane svoji chvíli, svoji akci, hrdinský čin a většinou i dobrou hlášku. Downey Jr. jako Iron-Man prostě nezklame, Thor je zkrátka z jiného světa (a spousta žen po něm šílí - což úplně nepobírám) a především Mark Ruffalo zachraňuje konečně reputaci zelenému Hulkovi, kterému to příliš nevyšlo ani v podání Édy Nortona, natož pak v kůži Erica Bany (ačkoli oba pánové si své fanoušky určitě našli). Ruffalo je spolehlivě uťápnutým vedlejšákém do doby, kdy to po první přeměně pořádně rozjede a zelená bestie si krade scény pro sebe. Hulk boduje, vyvolává nadšení a nutí tak producenty k natočení třetího pokusu v podobě samostatného filmu. Je však otázkou, jestli skvěle fungující vedlejší postava utáhne vlastní příběh, když právě tady, v menší míře, dokáže uzemnit svojí přímočarostí, hrubostí a neotesaností. Já bych další samostatný film neriskoval, ale pokračování téhle týmovky bych si bez něj nedokázal představit, protože jeho momenty patří k těm nejvtipnějším a doslova nejúdernějším. Staromódně klaďácký Kapitán America snad nemůže být nikomu nesympatický a jako hrdina působí nejnormálněji, nejlidštěji - přesně tak, jak si to jeho stvořitel Dr. Erskine přál. Scarlett Johansson má pak mezi těmahle pány trošičku ztíženou úlohu - jako jediná žena v týmu, která ještě navíc nemá žádné nadpřirozené schopnosti - musí zvládat více než ostatní. Musí zůstat sexy v každé situaci, špulit zadek, vypínat prsa a ještě zvládat dobře bojovat a nezůstat pozadu v nějakém tom vtípku. To, že Black Widow nevyzněla trapně (což ve druhém Iron-Manovi úplně nevyšlo), má nejspíš na triku nejen herečka, ale opět i Whedon, který se jí snažil napsat nejednotvárné scény, což si může směle připsat mezi své pozitivní zářezy.

IRON-MAN + HULK - HAWKEYE = HODNĚ SOLIDNÍ FILM
Jako jeden ze skeptiků, kterému se spojení velikého množství postav zdálo jako hromada nechutné komerce a nemožnosti fungujícího vyprávění, musím přiznat, že jsem se mýlil. Funguje to! Nemusíte mít rádi všechny, nemusíte žrát každou scénu, ale najdete rozhodně zábavu, přehledný děj, trošku toho humoru, kvalitních herců a hodně povedené efekty. Nevíte, co jsou vlastně Black Widow nebo Hawkeye zač? To přece Marvel časem napraví! A já se těším na další nášupy. Dostali jste mě! Chci trojku Iron-Mana, dvojku Kapitána Ameriky i samostatný film se Scarlett Johanssonovou! Chci druhé Avengers! HULK SMASH!!!

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.