Květen 2012

THE AVENGERS - recenze

14. května 2012 v 10:40 | Robert Vrba |  RECENZE
PARTA HIC
Pět let nám Marvel sunul do kin jednoho legendárního hrdinu po druhém a divák si tak mohl udělat komerční, zábavný rychlokurz o jejich historii. Poznal neodolatelně zábavného egoistu Iron-Mana alias Tonyho Starka i klasicky hrdinského správňáka Kapitána Ameriku. Někomu se nemusel líbit božský Thor a naopak vyčkával na nového Hulka či se radoval kdykoli, když se do filmu vkradl Nick Fury s páskou přes oko a vysvětloval, jak to celé běží a funguje. Zkrátka studia si připravila více než dobře půdu pro jejich blockbusterovou týmovku. Napínala nás potitulkovými sekvencemi, prolínala jeden comicsový svět s druhým, aby nám marvelácký prostor konečně připadal jako celek. A povedlo se! Jejich cesta nebyla marná a tahle parta dokáže pohromadě skutečně fungovat!

LOKI CHCE PODMANIT SVĚT
Zápletka je prostá a člověk by ji snad ani nechtěl složitější. Loki (Thorův zlý bratr) se dostává na Zemi, aby si podmanil lidstvo a připravil všechny obyvatele o svobodu. Nejde do toho samozřejmě sám a za zády má spolčenou vesmírnou obludnou armádu. Nick Fury musí jako odpověď obvolat pár známých a šikovně využít těch nejdrsnějších ze všech - našich známých hrdinů, aby Lokiho zastavili a poslali galaktické hnusáky zpátky do černoty galaxií. A tak se musí spřátelit polobůh, rozmražený patriot, schizofrenický drtič i egoistický miliardář, aby dělali co umějí, bortili, zachraňovali a stihli u toho i pořádně hláškovat. Všěho se nám naštěstí dostane vrchovatě.

NEZKUŠENÝ REJŽA JDE DO BOJE
Pro Josse Whedona jde o první pořádný režíjní počin. Pomáhal sice Branaghovi na filmovém Thorovi a stál za několika televizními projekty nebo za filmem Serenity, ale obavy byly určitě na místě. Zapálený comicsový fanda se do toho však pustil s vervou a zvládl ukočírovat tak obrovský projekt, jakým Avengers bez pochyby jsou. Vytáhl se nejen šikovným přecházením z postavy na postavu, které bylo prostě nevyhnutelné, ale i výbornou a přehlednou akci, která dělá veliké spoustě zkušenějších tvůrců problémy. Jako plus si také může připsat, že udělal film chápatelný i pro ty, kteří ani jednoho z hrdinů předtím vůbec neznali - a to je co říct! The Avengers jsou šlapajícím, zábavným a uhánějícím blockbusterem, který sice nenutí jakkoli zapojit vaše mozkové závity, ale stoprocentně naplňují představu, jak má taková efektní popcornovka v pozitivním případě vypadat.

DOST MÍSTA PRO KAŽDÉHO
Čekat, že přece musí mít někdo z hereckého osazenstva hlavní slovo by byla chyba. Tady není hlavní postavou žádný jednotlivec - hlavní postavou jsou přece všichni! Každý zvlášť dostane svoji chvíli, svoji akci, hrdinský čin a většinou i dobrou hlášku. Downey Jr. jako Iron-Man prostě nezklame, Thor je zkrátka z jiného světa (a spousta žen po něm šílí - což úplně nepobírám) a především Mark Ruffalo zachraňuje konečně reputaci zelenému Hulkovi, kterému to příliš nevyšlo ani v podání Édy Nortona, natož pak v kůži Erica Bany (ačkoli oba pánové si své fanoušky určitě našli). Ruffalo je spolehlivě uťápnutým vedlejšákém do doby, kdy to po první přeměně pořádně rozjede a zelená bestie si krade scény pro sebe. Hulk boduje, vyvolává nadšení a nutí tak producenty k natočení třetího pokusu v podobě samostatného filmu. Je však otázkou, jestli skvěle fungující vedlejší postava utáhne vlastní příběh, když právě tady, v menší míře, dokáže uzemnit svojí přímočarostí, hrubostí a neotesaností. Já bych další samostatný film neriskoval, ale pokračování téhle týmovky bych si bez něj nedokázal představit, protože jeho momenty patří k těm nejvtipnějším a doslova nejúdernějším. Staromódně klaďácký Kapitán America snad nemůže být nikomu nesympatický a jako hrdina působí nejnormálněji, nejlidštěji - přesně tak, jak si to jeho stvořitel Dr. Erskine přál. Scarlett Johansson má pak mezi těmahle pány trošičku ztíženou úlohu - jako jediná žena v týmu, která ještě navíc nemá žádné nadpřirozené schopnosti - musí zvládat více než ostatní. Musí zůstat sexy v každé situaci, špulit zadek, vypínat prsa a ještě zvládat dobře bojovat a nezůstat pozadu v nějakém tom vtípku. To, že Black Widow nevyzněla trapně (což ve druhém Iron-Manovi úplně nevyšlo), má nejspíš na triku nejen herečka, ale opět i Whedon, který se jí snažil napsat nejednotvárné scény, což si může směle připsat mezi své pozitivní zářezy.

IRON-MAN + HULK - HAWKEYE = HODNĚ SOLIDNÍ FILM
Jako jeden ze skeptiků, kterému se spojení velikého množství postav zdálo jako hromada nechutné komerce a nemožnosti fungujícího vyprávění, musím přiznat, že jsem se mýlil. Funguje to! Nemusíte mít rádi všechny, nemusíte žrát každou scénu, ale najdete rozhodně zábavu, přehledný děj, trošku toho humoru, kvalitních herců a hodně povedené efekty. Nevíte, co jsou vlastně Black Widow nebo Hawkeye zač? To přece Marvel časem napraví! A já se těším na další nášupy. Dostali jste mě! Chci trojku Iron-Mana, dvojku Kapitána Ameriky i samostatný film se Scarlett Johanssonovou! Chci druhé Avengers! HULK SMASH!!!

POMSTA HLÍDANÝCH - recenze

2. května 2012 v 19:03 | Robert Vrba |  RECENZE

Bill Watterson je prostě hračička a do svých stripů dokáže dostat spoustu dětské rozvernosti, zábavy, fantazie i trošku těch...veliké množství rošťáren! Jeho populární dvojka Calvin a Hobbes (blonďatý klučina a jeho tygr) se vracejí na téměř sto třiceti stranách lumpáren. Musejí přelstít rodiče, musejí vydržet školu, koupání, poučování, nudnou výchovu, posílání do postele a zase to hrozné koupání! Copak až bude Calvin slavný hrdina, bude do svého životopisu psát, že většinu dětství strávil ve vaně?! To tedy rozhodně ne! Calvin hodlá dobýt vesmír, porazit nepřátele a spolu se svým tygrem taky pořádně zavařit jejich úhlavnímu nepříteli - slečně na hlídání!

Watterson dokázal svými krátkými stripy zaujmout ohromnou masu lidí po celém světě a není se čemu divit. Jeho krátké příběhy vás dokáží zaručeně pobavit (nebo alespoň zabavit) ať už jste doma, na cestách nebo ve škole či práci. Nápady malého rošťáka a jeho zvířecího kámoše ("On není plyšovej!!!") připomenou to nejlepší z Garfielda a hlavně možná mnohým i sebe samotné, když odmlouvali rodičům, utahovali si ze spolužáků ve škole, představovali si, že jsou někým jiným či někde jinde. Calvin vás prostě unese z reality, rozesměje, rozjasní den. Zkrátka se tahle dvojice hodí do každé situace a dá vzpomenout příjemným dětským hrdinům, jako byl například Pif do kapsy (Pif poche), jehož nejnovější dobrodružství o potápěčích jsem kdysi vyhlížel u novinového stánku, dlouho po plánovaném datu vydání, ale už jsem se nedočkal. Tehdy mi vydavatel přetnul dětskou zábavu...ale to je na jiný příběh.

Calvin a Hobbes jsou zpátky (s titulem Pomsta hlídaných) a vy raději jejich dobrodružství neprošvihněte, protože musíme být vděční, že k nám přicházejí v našem jazyce. Tomuhle vydání vůbec nevadí, že je oskenované, protože je to prostě čtení pro zábavu. Žádná myslírna, veliká poselství nebo zamotané příběhy. Ty hledejte jinde! Tohle je nefalšovaná príma zábava!

Autor: Bill Watterson
Brožovaný, 128 černobílých stran, 199,-Kč
Vydalo nakladatelství CREW