GHOST RIDER 2 - recenze

30. března 2012 v 17:09 | eddie |  RECENZE
OHNIVÝ JEZDEC JE ZPÁTKY
Když se před pěti lety objevil vlasově omlazený Nicolas Cage s Evou Mendes po boku ve stomilionovém Ghost Riderovi, fanoušci comicsu zrovna nejásali a ani obyčejní diváci z filmu nebyli na větvy. Film se jakžtakž dokulhal k celosvětově dvojnásobnému výdělku, kritici jej strhali a fanoušci si rvali nehty bolestí z Blazeových gumových medvídků a zrcadlových proměn. Režisér Mark Steven Johnson na to zkrátka šel moc dětským stylem. Záporáci v čele s úděsným Wesem Bentleym jakoby vypadli ze supermaxáckého televizního seriálu a efekty vypadaly nehorázně digitálně. Když se tedy po několika letech ohlásil jakýsi restart či nový přístup k látce v podobě režisérské šílené dvojice Neveldine/Taylor, které proslavil především adrenalinový Crank s Jasonem Stathamem, začínalo vše vypadat, že hořící kostlivec vyjíždí správným směrem. Chyba lávky!

SATANOVO DÍTĚ
Johnny Blaze projel lán světa a dostal se až kamsi do Evropy, kde pokračuje v potlačování svého démona. Toho musí ale povolat zpět, aby zachránil chlapce pronásledované Nadyi (italská herečka Violante Placido). Její syn totiž není jen tak obyčejné dítě, ale dítě samotného ďábla (lidská podoba se přehoupla z Petera Fondy na irského herce Ciarána Hindse). Chlapec má při jakémsi obřadu získat moc a svět zahalí temnota (to vše za podpory politiků a zločinců). Vedlejší linkou je snad jen to, že Johnny se snaží zbavit svého prokletí pomocí rituálu, který jsem nepochopil a ani jsem se o to nesnažil.

A tady nastává první z řetězu problémů. Scénář druhého Ghost Rider (s podtitulem Spirit of Vengeance) je tak stupidní a nezajímavý, že nemá snad ani cenu se s ním zatěžovat. Je až neuvěřitelné, že se na ději podílel i scénárista David S. Goyer, který stojí za příběhy Nolanových Batmanů. Více chytrosti a alespoň nějakou tu dějovou vychytávku bych čekal od Setha Hoffmana, který vymýšlel i vychytralé díly seriálu Prison Break. No, už na papíře nejspíš tohle pokračování nestálo za moc.

PEKELNÁ KOMBINACE
Největším kamenem úrazu je však režisérský tandem v kombinaci s ošklivou evropskou produkcí, prázdnými silnicemi, pustou krajinou a rozpadlými budovami, což nepůsobí cool, ale zoufale. Neveldine a Taylor popřeli vše, co se na nich zdálo být po dvou dílech Cranku pozitivní. I když tlačí na psychedelickou pilu, nepůsobí to zábavně, ale spíš trapně a amatérsky. Jakoby dva amatérští filmaři dostali sedmdesát milionů (což na comicsový film není moc), Nicka Cage a mohli vše rozjet po svém. Dokonce to působí, jako kdyby jim do toho žádný producent nebo snad dokonce dramaturg vůbec nemluvili. "Kluci, buď toho ohniváka zachráníte, nebo definitivně pohřbíte." Asi tušíte, která varianta se jim nadmíru vydařila.

Co se týče samotného Nicolase, tohle je jedna z nejhorších ran v jeho kariéře. Natočil za posledních deset let pár nepovedených filmů, ale tohle je skutečně hranice únosnosti a účast Christophera Lamberta v obsazení to jen potvrzuje (pro Christopherovy fanoušky - Lorda Raidena si na plátně příliš neužijete - nejspíš stál moc peněz!). Zbytek obsazení je nevýrazný (Johnny Whitworth byl zaručeně nejotravnější) a jediný, kdo mě na plátně bavil, byl právě ďábelský Ciarán Hinds. Nečekal bych, že se tak důstojný a charakterní herec nebude bát zábavně přehrávat - v dobrém slova smyslu.

Abych však na hořícího kaskadéra jen neplival oheň, finále je koukatelné, má to svých pár zábavných momentů a docela přijatelných kreslených vsuvek, které sice nic nevysvětlí a k ničemu nejsou, ale alespoň se na ně hezky kouká. Největším plusem je však určitě samotný jezdec, který je tentokrát realističtější a vypadá opravdověji i s menším rozpočtem - díky za to!

"HELL NO"
Tahle pozdní recenze vám může napovědět, že pokud jste druhého Ghost Ridera v kině nenavštívili, nejspíš jste rozumným způsobem ušetřili a kupte si raději jeho papírovou podobu nebo běžte na zmrzlinu. Režisérský tandem všechno totálně pohřbil a předimenzoval v levně působící produkci, Nicolas Cage to mírně řečeno přepísknul (ale ne tak, jak by škodolibí čekali) a film můžete klidně šoupnout do škatulky ZBYTEČNÉ a NEPOVEDENÉ.

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.